HUDBA, TANEC A PANNA MÁRIA NA ODVRÁTENEJ STRANE SVETA
Prvé slovo úvodnej skladby tohto koncertu je zrejme dobre známe všetkým, ktorí rozumejú česky. V skutočnosti znie podobne ako názov pre obyvateľov Hanej, regiónu na strednej Morave, ktorý sa vyznačuje silnými vplyvmi ľudovej kultúry od charakteristického nárečia a kroja až po hudbu a tanec. Podobnosť je však čisto náhodná – ide o kečuánčinu, domorodý jazyk, ktorým sa hovorí na území dnešného Peru a Bolívie, a jej text je hymnom na Pannu Máriu pretkaným pestrými metaforami vychádzajúcimi z miestnej tradície. A práve spojenie svojráznej miestnej tradície s umeleckou hudbou je spoločným znakom, ktorý hudobníkom umožňuje vytvoriť spojenie medzi strednou Európou a Južnou Amerikou, ktoré prechádza celým programom tohto koncertu. (Václav Kapsa)
Collegium Marianum (CZ, SK)
Jana Semerádová umelecká vedúca, flauty, Vojtěch Semerád barokové husle, baroková viola, spev, perkusie, Jiří Sychra barokové husle, charango, spev Marcel Comendant cimbal, perkusie, Ján Prievozník G violon
PROGRAM
Anonym Hanacpachap cussicuinin
(hymnus k P. Marii, text F. Juan Pérez Bocanegra, Ritual formulario, 1631)
Kristian Gottfried Hirschmentzel (1638 – 1703) Moravica(Orpheus pro rusticis, 1698)
Bohemicus saltus (Orpheus pro civibus, 1698)
„Šla panenka smutně“ (Sborník hanáckých tanců pro klavichord, ca 1700)
Anonym (Jan Antonín Losy z Losimthalu?, ca 1650–1721) Aria Hanacco
Georg Philipp Telemann (1681 – 1767) Hanaquoise (z Ouvertury D dur, TWV 55:D3)
Jan Josef Ignác Brentner (1689 – 1742) Concerto da camera in D minor, Brk 92
Anonym (Domenico Zipoli?) „Zuipaqui“ / „Ad Mariam“
Jan Josef Ignác Brentner Bourrée & Capriccio (z Concerta g moll, Brk 96, Horae pomeridianae op. 4/I, 1720)
———-
„Vyletěla holubička ze skály“ (Karel Jaromír Erben 484, nápěv 751)
Martin Schmid (1694 – 1772) Pastoreta Ychepe Flauta
„Taye jueves Santo“ (Santa Cruz de la Sierra, rkp. 18. století)
Georg Philipp Telemann Hanasky (z Ouvertury E dur, TWV 55:E1)
Peruvian Folk Songs
„Na svatém Kopečku“
„Když jsem já šel na svatý kopeček“
(František Sušil III/63, III/14)
Anonym „Cachua serranita“ (Codex Trujillo, Martínez Compañón, Peru, 18. stol.)
VSTUPENKY ONLINE NA TENTO KONCERT NÁJDETE V LINKU TU
V online predpredaji je dostupný limitovaný počet vstupeniek, ďalšie sú v prípade priaznivého počasia k dispozícii v záhrade Domu Albrechtovcov 30 minút pred koncertom.
Koncert je súčasťou Festivalu komornej hudby Hortus artis 2024 v záhrade Domu Albrechtovcov
Hlavný partner projektu
Festival komornej hudby z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Partneri koncertu
S finančnou podporou
Mediálny partner